De Nacht van de Vrijheid

Sponsorwandeltocht in het donker en het licht

FacebookPrivacy: Amnesty vindt jouw privacy belangrijk en houdt zich zorgvuldig aan de wet- en regelgeving hierover.

Voor het privacybeleid van Amnesty Nederland klik hier.

Geen wandeltocht dit jaar, wel andere voorstellen

phoca thumb l 00 VughtIn verband met de aanhoudende coronacrisis kunnen wij dit jaar helaas geen sponsorwandeltocht organiseren.

Omdat in deze verwarrende tijden veel mensenrechten worden geschonden en de democratie door corona maatregelen in veel landen onder druk staat, kunnen we ons heel goed voorstellen dat je juist nu stil wilt staan bij 75 jaar vrijheid.

Bedenk iets leuks, moois, zinvol, en laat de Nacht van de Vrijheid niet ongemerkt voorbijgaan.

We helpen je met enkele ideeen.

Wat kun je doen?

- Het Comite 4 en 5 mei heeft verschillende voorstellen om thuis stil te staan bij 75 jaar vrijheid.

- Maak een wandeling, alleen of met z'n tweeen, over een deel van de route waar we ieder jaar lopen, of een zelf gekozen wandeling.

- Leg bloemen bij een oorlogsmonument.

- Schrijf een of meerdere brieven tegen mensenrechtenschendingen, op de Amnestysite staan diverse voorbeeldbrieven.

- Stuur een groet naar een mensenrechtenactivist, op de Amnestysite vind je een uitgebreide groetenlijst

- Kijk met je geliefden een film van het Movies That Matter Festival, nu per uitzondering online te bestellen.

- Lees een verhaal over 75 jaar vrijheid op de site van het Nationaal Comite 4 en 5 mei.

- Zoek een rustig plekje in huis, in je tuin of ergens in de natuur om stil te staan bij ons geluk om in vrede en vrijheid te kunnen leven.

- Ben je muzikaal? Maak muziek en zet het online zodat je vrienden en familie van je talent kunnen genieten.

- Geef je fantasie de volledige vrijheid en kom met iets origineels.

Het zijn maar enkele voorstellen, misschien heb je zelf iets heel anders in gedachten. Maar laat deze bijzondere Nacht van de Vrijheid niet zomaar voorbijgaan, daar is onze vrijheid te kostbaar voor!

Je kunt je actie met iedereen delen op de Facebookpagina van de Nacht van de Vrijheid

Ga je iets bijzonders doen? In dat geval kun je er een inzamelingsactie voor Amnesty van maken.

Er is hiervoor een speciale actiepagina, die je helpt sponsors te zoeken.

Doe je mee?

Alvast heel hartelijk dank!

En natuurlijk zien we je graag in de Nacht van de Vrijheid in 2021, met dan hopelijk weer een "normale" sponsorwandeltocht.

Met vriendelijke groet,

Dick, Annette, Tonnie en Herman

Loop mee voor vrede en vrijheid in de nacht van 4 op 5 mei

BrugNederwetten kleiner

Houd je van wandelen, vind je het fijn om je in te zetten voor je medemens, en onderweg gelijkgestemde mensen te ontmoeten? Dan is deze wandeltocht echt iets voor jou! Snuffel eens door de website of meld je direct aan!

Dit jaar is het 75 jaar geleden dat Nederland is bevrijd van de bezetting door nazi-Duitsland.

Amnesty Brabant viert de vrijheid in de Nacht van 4 op 5 mei 2020 met een sponsorwandeltocht die letterlijk en figuurlijk van het donker naar het licht gaat. De wandeltocht begint ’s avonds met de dodenherdenking op de fusilladeplaats van NM Kamp Vught, en eindigt de volgende morgen bij het Airborne monument in Eindhoven.

De tocht bestaat uit drie delen die op elkaar aansluiten. Een geoefend wandelaar kan zich inschrijven voor meer dan een etappe of de gehele route.

Het is ook mogelijk om een deel van een etappe te lopen. Op het inschrijfformulier kun je je keuze aangeven.

Kun je niet meelopen maar wil je wel doneren? Op de actiepagina van Nacht van de Vrijheid kun je een bedrag overmaken.

Van Vught naar Schijndel: Herdenk de doden (16 km, 3.5 uur)

Om 19.30 uur vertrekken we van NM Kamp Vught naar de dodenherdenking bij de fussiladeplaats die om 20 uur plaatsvindt. Een afvaardiging van de wandelaars legt hier tijdens de ceremonie een bloemenkrans. De wandelaars lopen dan via St. Michielsgestel naar Schijndel, aankomst rond 23.30 uur.

Van Schijndel naar Gemert: Tocht door de nacht (22 km, 5 uur)

Tussen middernacht en 05.00 uur lopen we van Schijndel via Veghel naar Gemert, waar bij aankomst ontbijt klaarstaat.

Van Gemert naar Eindhoven: De nieuwe dag (22 km, 5 uur)

Om 05.30 uur vertrekken we in het ochtendgloren van Gemert naar Eindhoven door het mooie Brabantse platteland, waar we rond 11.00 uur aankomen.

Een korte ceremonie en een eenvoudige brunch sluiten de wandeling af.

Sponsorgeld en het doel waar we voor lopen

Van de deelnemers wordt verwacht dat ze sponsors zoeken die hen financieel ondersteunen. Lukt het je niet om sponsors te vinden? In dat geval verwachten we een minimale inleg van 30 euro. Eten en drinken onderweg zijn bij dit bedrag inbegrepen.

De opbrengst van de tocht gaat in zijn geheel naar de ondersteuning van mensenrechtenactivisten wereldwijd.

Mensen die opkomen voor de rechten van minderheden worden vaak bedreigd, mishandeld en vervolgd.

Denk bijvoorbeeld aan de jonge Iraanse vrouw Saba Kordafshari Zij zit een gevangenisstraf van 24 jaar uit voor haar protest tegen het verplicht dragen van een hoofddoek.

Met een langlopend project waar Amnesty vorig jaar mee is gestart worden deze mensen ondersteund in hun strijd voor gerechtigheid. Activisten krijgen financiële ondersteuning bij processen, of de familie krijgt hulp omdat de kostwinner onschuldig in de gevangenis is beland.

Door middel van de opbrengst van de sponsorloop willen we ons steentje hieraan bijdragen.

Het sponsorgeld kan op drie manieren worden betaald:

Het kan worden overgemaakt op de sponsorpaginaHier kun je ook je eigen actiepagina maken om sponsors te zoeken.

Daarnaast is de mogelijkheid het geld te storten op rekeningnummer NL04 TRIO 0197606814 t.a.v. de penningmeester Amnestygroep 441 Eindhoven ovv "Sponsorloop"

Desnoods kun je het geld op de dag in cash betalen.

Vragen

Op de meest gestelde vragen vind je hier antwoord, voor specifieke vragen kun je contact opnemen met

Herman (Gemert) 0492 -36 83 62

Tonnie (Laarbeek) 0499 - 42 16 06

Dick (Eindhoven) 040 - 212 23 12

Annette (Handel)  0492 - 326284

Heb je de smaak van het wandelen voor goede doelen te pakken? Op wandel.startpagina.nl staan meer van zulke wandelingen.

• Laatste wijziging 12 augustus 2020.