De Nacht van de Vrijheid

ons op Facebook

Je kunt je nog niet aanmelden voor de hele route of een deel ervan

Wandeltocht van het donker naar het licht

Zoals ieder jaar organiseert Amnesty ook in 2018 in de Nacht van de Vrijheid van 4 op 5 mei een sponsorwandeltocht. Een moment om stil te staan bij de vrijheid waarin we leven, en in beweging te komen voor mensen die het slechter hebben dan wij.

De tocht begint op 4 mei om acht uur 's avonds met de dodenherdenking op de fussiladeplaats nabij NM Kamp Vught. Na de ceremonie lopen we de nacht in, om via Schijndel, Veghel en Gemert de volgende morgen bij het Airborne Monument in Eindhoven aan te komen.

Een tocht die ons dus letterlijk en figuurlijk van het donker naar het licht voert. We staan stil bij de donkere periode in onze geschiedenis, en we vieren de vrijheid en vrede waar we in Nederland al meer dan zeventig jaar van kunnen genieten.

In 1945 kwam voor Nederland een einde aan de bezetting door nazi-Duitsland. Er leven bijna geen mensen meer in Nederland die de verschrikkingen van de Tweede Wereldoorlog aan den lijve hebben meegemaakt. We hebben het geluk om in een land te leven waar al meer dan zeventig jaar vrijheid bestaat, met een goed functionerende democratie, en waar vrijheid van meningsuiting en gelijkheid voor iedereen in de grondwet verankerd ligt.

Maar het broeit. Gewelddadige conflicten hebben grote aantallen vluchtelingen naar West-Europa gebracht, en gevoed door angst en woede proberen bepaalde politieke groeperingen aan de poten van de rechtsstaat te zagen.  In sommige landen zijn autocratische en populistische leiders gekozen, die steeds meer macht naar zich toetrekken. Leden van oppositieparijen worden bedreigd, veroordeeld en gevangen gezet voor discutabele overtredingen.

Artikel 1 van de Nederlandse grondwet luidt: "Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan".

In Nederland is iedereen voor de wet gelijk. Dat was in het verleden wel anders. Daarom is het, zeker in de nacht van 4 op 5 mei, belangrijk om stil te staan, te gedenken en te vieren.

Misschien is 5 mei wel de belangrijkste moderne feestdag van het jaar. Amnesty organiseert daarom in de Nacht van de Vrijheid de traditionele wandeltocht. Als financieel doel is dit jaar gekozen voor mensenrechteneducatie in Nederland en buitenland.

De tocht van in totaal zestig kilometer bestaat uit drie etappes, die afzonderlijk of in zijn geheel kunnen worden gelopen. Op deze site vind je alle informatie over de wandeltocht.

Deze tocht wordt mede mogelijk gemaakt door:

NM Kamp Vught

Grand Café De Hopbel Schijndel

Anne van Berlo EHBO

Wijkcentrum Unitas Eindhoven

Jos Biemans grafisch ontwerper

Scouting Willibrordus Gemert

• Laatste wijziging 13 februari 2018.