Amnesty groep
Nacht van de Vrijheid

Amnesty Brabant heeft om de bevrijding van Noord-Brabant te vieren een wandelroute van 25 km uitgezet van Gemert naar Eindhoven. De route gaat langs een aantal monumenten die betrekking hebben op oorlog en vrede.

De gehele route met alle details is te downloaden op routeyou.com

De route is bedoeld om stil te staan bij de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog en de vrede te waarderen waarvan we mogen genieten.

Vooral rond half september, de periode dat Noord-Babant in 1944 werd bevrijd, heeft deze wandeling een bijzondere lading.

In de bundel "Brabant Remembers"  staan veel verhalen van gewone Brabanders en wat hen in de oorlog is overkomen. Het geeft een goede indruk van de onzekere en angstige tijden waarin men toen leefde.

LIever actuele verhalen lezen over vrijheid? Op 75 jaar Vrijheid staan persoonlijke verhalen van mensen die elk hun vrijheid anders beleven.

Het lezen van enkele verhalen voor de aanvang van de wandeling brengt je in de juiste stemming om een extra dimensie aan je wandeling toe te voegen.

59780 gemert herdenkingsmonument w800 h600De route begint bij het Indisch monument in de Pater van den Elsenstraat. Dit monument is ontworpen door docent-kunstenaar Johan van Hoof en gemaakt door Rene van den Crommenacker, en symboliseert de integratie tussen de Gemertenaren en nieuwkomers.  "Integratie moet van twee kanten komen", luidt het opschrift.

Op het Ridderplein bij het kasteel staat het herdenkingsmonument "De Vredesmaagd". Op het monument staat de tekst "Namen zijn mensen" met de namen van de Gemertse slachtoffers en de geallieerde strijders die in Gemert zijn gesneuveld. Op het Ridderplein heeft op 11 mei 1940 een gijzeling plaatsgevonden met burgerslachtoffers. Ook tijdens de bevrijding van Noord-Brabant heeft Gemert een rol gespeeld. Ad Otten van heemkundekring Gemert vertelt hierover een amusant verhaal.

We lopen Gemert uit via de Galgenvelden, waar in de middeleeuwen "recht" gesproken werd, en steken over een bruggetje de snelle loop over. Hier is een eeuwenlang conflict tussen Gemert en Aarle-Rixtel in 1995 beslecht met de Vrede van de Snelle loop.

Na een wandeling door de Biezen met een nog bijna volledig bestaande landweer komen we in buurtschap Heikant aan. Hier staat een kapelletje ter herdenking aan de slachtoffers uit WO2, en een plaquette met de namen van zeven Canadese bemanningsleden van een neergestort vliegtuig van de geallieerden. De soldaten zijn begraven op het oorlogskerkhof in Woensel, Eindhoven.

We gaan de Zuid-Willemsvaart over en komen in het dorp Aarle-Rixtel. Bij het oude raadhuis de Couwenbergh in Dorpsstraat 1 hangt de plaquette "Oorlog en Vrede", ontworpen door Gert van Kraay. Dit kunstwerk is aangeboden door het comite "50 jaar Vrijheid" en herinnert de inwoners aan de bezetting en de herwonnen vrijheid.

Na Aarle-Rixtel vervolgen we onze route via het kasteeltje Croy naat Stiphout. Onderweg passeren we de Oude Toren met een rijke (oorlogs)geschiedenis.

Wie in Stiphout het oorlogsmonument wil bekijken zal een klein stukje moeten omlopen naar de Wevestraat. Hier ligt tevens de herdenkingssteen van verzetsheld Maurits Hertzberger.

Verder door de Stiphoutse bossen naar Nuenen. Dat het hier tot de laatste dagen spannend en angstig bleef vertelt pastoor Herman Aldenhuijzen in een ooggetuigenverslag.

NuenenBij het uitlopen van Nuenen bereiken we het monument "Wederopstanding en bevrijding"  dat evenals het monument voor de 101e Airborne division is te vinden op de hoek Parkstaart/Europalaan. Ook hier weer de namen van jonge mannen die hun leven hebben gegeven in een land ver van hun moederland.

Door wandelpark Eckhart en langs de Karpendonkse plas bereiken we het 18 septemberplein bij het station in Eindhoven.

Nog een klein stukje naar het eindpunt van de tocht, het oorlogsmonument in Eindhoven op het Stadshuisplein.

Je kunt op een van de terrassen van een welverdiende consumptie genieten en proosten op de Vrijheid.

Want zelfs in tijden van corona en de anderhalvemetermaatschappij mogen we ons gelukkig prijzen om in een vrij en democratisch land te leven.

Wees zuinig op die Vrijheid!

Gemert Aarle Eindhoven