Routebeschrijving

Mars van de Vrijheid Gemert - Eindhoven

Marsroute

Amnesty Brabant heeft om de bevrijding van Noord-Brabant te vieren een wandelroute van 25 km uitgezet van Gemert naar Eindhoven. De route gaat langs een aantal monumenten die betrekking hebben op oorlog en vrede.

De gehele route met alle details is te downloaden op routeyou.com

De route is bedoeld om stil te staan bij de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog en de vrede te waarderen waarvan we mogen genieten.

In de bundel "Brabant Remembers"  staan veel verhalen van gewone Brabanders en wat hen in de oorlog is overkomen. Het geeft een goede indruk van de onzekere en angstige tijden waarin men toen leefde.

LIever actuele verhalen lezen over vrijheid? Op 75 jaar Vrijheid staan persoonlijke verhalen van mensen die elk hun vrijheid anders beleven.

Het lezen van enkele verhalen voor de aanvang van de wandeling brengt je in de juiste stemming om een diepere dimensie aan je wandeling toe te voegen.

IndischMonumentDe route begint bij het Indisch monument in de Pater van den Elsenstraat. Dit monument is ontworpen door docent-kunstenaar Johan van Hoof en gemaakt door Rene van den Crommenacker, en symboliseert de integratie tussen de Gemertenaren en nieuwkomers.  "Integratie moet van twee kanten komen", luidt het opschrift.

Op het Ridderplein bij het kasteel staat het herdenkingsmonument "De Vredesmaagd". Op het monument staat de tekst "Namen zijn mensen" met de namen van de Gemertse slachtoffers en de geallieerde strijders die in Gemert zijn gesneuveld. Op het Ridderplein heeft op 11 mei 1940 een gijzeling plaatsgevonden met burgerslachtoffers. Ook tijdens de bevrijding van Noord-Brabant heeft Gemert een rol gespeeld. Ad Otten van heemkundekring Gemert vertelt hierover een amusant verhaal.

We lopen Gemert uit via de Galgenvelden, waar in de middeleeuwen "recht" gesproken werd, en steken over een bruggetje de snelle loop over. Hier is een eeuwenlang conflict tussen Gemert en Aarle-Rixtel in 1995 beslecht met de Vrede van de Snelle loop.

AarleNa een wandeling door de Biezen met een nog bijna volledig bestaande landweer komen we in buurtschap Heikant aan. Hier staat een kapelletje ter herdenking aan de slachtoffers uit WO2, en een plaquette met de namen van zeven Canadese bemanningsleden van een neergestort vliegtuig van de geallieerden. De soldaten zijn begraven op het oorlogskerkhof in Woensel, Eindhoven.

We gaan de Zuid-Willemsvaart over en komen in het dorp Aarle-Rixtel. Bij het oude raadhuis de Couwenbergh in Dorpsstraat 1 hangt de plaquette "Oorlog en Vrede", ontworpen door Gert van Kraay. Dit kunstwerk is aangeboden door het comite "50 jaar Vrijheid" en herinnert de inwoners aan de bezetting en de herwonnen vrijheid.

Na Aarle-Rixtel vervolgen we onze route via het kasteeltje Croy naat Stiphout. Onderweg passeren we de Oude Toren met een rijke (oorlogs)geschiedenis.

Wie in Stiphout het oorlogsmonument wil bekijken zal een klein stukje moeten omlopen naar de Wevestraat. Hier ligt tevens de herdenkingssteen van verzetsheld Maurits Hertzberger.

Verder door de Stiphoutse bossen naar Nuenen. Dat het hier tot de laatste dagen spannend en angstig bleef vertelt pastoor Herman Aldenhuijzen in een ooggetuigenverslag.

NuenenBij het uitlopen van Nuenen bereiken we het monument "Wederopstanding en bevrijding"  dat evenals het monument voor de 101e Airborne division is te vinden op de hoek Parkstaart/Europalaan. Ook hier weer de namen van jonge mannen die hun leven hebben gegeven in een land ver van hun moederland.

Door wandelpark Eckhart en langs de Karpendonkse plas bereiken we het 18 septemberplein bij het station in Eindhoven.

Nog eenkelin stukje naar het eindpunt van de tocht, het oorlogsmonument in Eindhoven op het Stadshuisplein.

Je kunt op een van de terrassen van een welverdiende consumptie genieten en proosten op de Vrijheid.

Want zelfs in tijden van corona en de anderhalvemetermaatschappij mogen we ons gelukkig prijzen om in een vrij en democratisch land te leven.

Wees zuinig op die Vrijheid!

Route op 4 - 5 mei van Vught via Schijndel, Veghel, Gemert en Laarbeek naar Eindhoven

De tocht gaat van Vught via Schijndel en Veghel naar Gemert, en van daaruit via Beek en Donk en Lieshout naar Eindhoven. Het aansluitend ontbijt is bij wijkcentrum Unitas op de Vlokhovenseweg.

Het tijdschema:

"De duisternis in" van Vught naar Schijndel

19.00 uur Inschrijving bij Nationaal Monument Kamp Vught, Lunettenlaan 600, Vught.

19.30 uur Wandeling naar fusilladeplaats, met aansluitend dodenherdenking

20.30 uur Vertrek 1e etappe vanaf fusilladeplaats

22.00 uur Doorkomst protestantse kerk, Schijndelseweg 1, St. Michielsgestel met korte stop

23.30 uur Aankomst bij jongerencentrum Bizzi, Steeg 3, 5482WN Schijndel, met uitgebreide stop

"Tocht door de nacht" van Schijndel naar Gemert

24.00 uur Vertrek Schijndel

02.00 uur Doorkomst De Haag 2, 5461GJ Veghel met korte stop

05.00 uur Aankomst bij Scouting Willibrordus, De Hoef 22, 5421ZK Gemert, met uitgebreide stop

"De nieuwe dag" van Gemert naar Eindhoven

05.30 uur Vertrek Gemert

07.30 uur Doorkomst Deense Hoek 23, 5737 PB Lieshout, met korte stop

09.00 uur Doorkomst Hoekstraat 28, 5674 NP Nederwetten met korte stop

10.30 uur Aankomst bij Airborne Monument, Airbornelaan, 5632 JA Eindhoven met korte ceremonie, aansluitend eenvoudige brunch bij wijkcentrum Unitas, Vlokhovenseweg 49 5625 WV Eindhoven

Alle etappes in Google Maps:

De gehele route

De eerste etappe:

Vught - St. Michielsgestel

St. Michielsgestel - Schijndel

De tweede etappe:

Schijndel - Veghel

Veghel - Gemert

De derde etappe:

Gemert - Lieshout:

Lieshout - Eindhoven

• Laatste wijziging 19 september 2020.