Amnesty groep
Nacht van de Vrijheid

Vijfendertig wandelaars hebben samen de derde editie van de Amnesty sponsorwandeltocht in de nacht van 4 op 5 mei tot een succes gemaakt.

Passie voor wandelen, het samen vieren van onze vrijheid, solidariteit met de verdrukte medemens, het neerzetten van een persoonlijke prestatie, of de goede herinnering aan eerdere deelname waren enkele van de verschillende redenen voor de vijfendertig deelnemers om een nacht slaap of een deel ervan op te offeren voor de lange tocht van het donker naar het licht.

De nacht begon met de dodenherdenking bij het monument op de fussiladeplaats bij NM Kamp Vught, en eindigde na een lange tocht via Schijndel, Veghel, Gemert en Laarbeek bij het restaurant van Museum Bevrijdende Vleugels in Best. Enkele wandelaars liepen de totale afstand van zestig kilometers, terwijl velen zich aansloten om 22 of 40 kilometer te lopen. Onder de deelnemers was een groep Eritreërs, landgenoten van de vluchtelingen in Israël waar de opbrengst van de sponsorloop naartoe gaat.

Een bont gezelschap van ervaren wandelaars en mensen die normaal niet verder komen dan een wandeling naar de winkel stimuleerden elkaar om een prestatie neer te zetten voor het goede doel, de opvang van vluchtelingen uit Eritrea in Israël. Jong en oud, man en vrouw, Brabander en Eritreër maakte of verdiepte de vriendschap die al gauw ontstond tijdens het samen lopen door de frisse nacht en prachtige zonnige morgen. Een groepje deelnemers was zo enthousiast dat ze na de eerste etappe niet wilden stoppen en tot Gemert doorliepen.

De wandelaars werden door veel vrijwilligers op de rustpunten in de route verwelkomd met hapjes en drankjes. Ook anderen, zoals de chauffeurs, de fotograaf, en horecagelegenheden hielpen de tocht te doen slagen.

We kunnen trots zijn op het eindbedrag van 2415,45 euro. Samen met een bedrag van bijna 400 euro, opgehaald tijdens acties van Amnesty Eindhoven en Amnesty Gemert-Bakel, is in totaal 2813 euro overgemaakt naar het

Eritrean Women’s Community Center in Tel Aviv. Een fantastisch bedrag, waar het centrum heel blij mee zijn, getuige onderstaande reactie:

“All the Eritrean children and women at the Eritrean Women’s Community Center would like to thank Amnesty International in the Netherlands for your impressive and heart-warming fundraising effort during the night for freedom. It means a lot to us that a group of Dutch and Eritrean volunteers walked through the night to raise money for our center. One
of our Dutch volunteers translated the message on http://nachtvandevrijheid.amnesty.nl to English and we looked at the pictures together. The raised money will help us immensely to improve support to the Eritrean women and their children in Israel.
We thank you from the many Eritrean refugee women and children in Israel for this amazing initiative.

Regards,
Saba Tadese
Director
Eritrean Women's Community Center”

We bedanken iedereen die meegewandeld heeft, en alle vrijwilligers die anderszins aan het slagen van de tocht meegewerkt hebben. Met elkaar hebben we er een memorabele nacht van gemaakt, en een resultaat bereikt waar we supertrots op mogen zijn.

Natuurlijk vraagt deze tocht om herhaling, ook volgend jaar gaan we in de Nacht van de Vrijheid dus weer wandelen voor het goede doel.

Hartelijke groeten, en wellicht tot ziens in 2015,

Dick Andriese