aankomst2018

De wandelaars bij het Airborne monument in Eindhoven tijdens de aankomst

Met de organisatie in 2018 van de zevende editie van de sponsorloop hebben we laten zien dat de oorlogsgeschiedenis met de actualiteit kan worden verbonden.

In totaal hebben vijftig mensen meegelopen met de lange wandeltocht in drie etappes, die begon met de herdenking van de slachtoffers op de fusilladeplaats van NM Kamp Vught, en de volgende dag eindigde bij het Airborne Monument in Eindhoven. Een tocht letterlijk en figuurlijk van het donker naar het licht. Een kleine groep mensen liep de hele tocht van zestig kilometer, de meesten hadden ervoor gekozen een deel van de route te lopen.

Onder een strakblauwe lucht genoten de wandelaars van de vrijheid in het mooie Brabantse landschap. De geanimeerde gesprekken en prachtige locaties van de pauzemomenten verzachtten de pijn van blaren en spieren.

Doel van de tocht was het verzamelen van geld voor mensenrechtenverdedigers wereldwijd, die worden vervolgd en bedreigd omdat ze opkomen voor achtergestelde minderheden, zodat de link werd gelegd tussen de pijn van de geschiedenis en de misstanden in het heden die helaas nog steeds wereldwijd op grote schaal voorkomen. De wandelaars hebben voor dit doel het mooie bedrag van €2020 bij elkaar gelopen.

De organisatie bedankt de wandelaars en vrijwilligers die de dag tot een ongekend succes hebben weten te maken.

Herman van Wifferen