Tocht van de Vrijheid

Aarle Rixtel Oorlogsmonument DorpsstraatDirect naar de routebeschrijving

Dit jaar viert Nederland 75 jaar vrijheid.

Het kan toch niet waar zijn dat wij er met de Nacht van de Vrijheid geen aandacht aan besteden? Zeker omdat er nu een onzichtbare vijand door het land waart, die willekeurig slachtoffers maakt waardoor de bevolking vrijwillig vrijheden heeft moeten inleveren.

In diverse landen gebruiken de machthebbers de corona crisis om de vrijheid van de bevolking in te perken.

En dan zijn er landen waar de mensenrechten nog steeds met voeten worden getreden, bijvoorbeeld Wit-Rusland, dat tegen de grenzen van de Europese Unie aan ligt en waar nu de autoritaire leiding alles doet om de macht te bewaren.

Amnesty zet zich in voor de naleving van mensenrechten wereldwijd. "Normaal" gesproken zou er in de nacht van 4 op 5 mei 2020 een sponsorwandeltocht hebben plaatsgevonden van Vught naar Eindhoven. In het "nieuwe normaal" was dat helaas niet mogelijk. Voor mensen die toch graag een wandeling willen maken waarbij mensenrechten centraal staan hebben wij een tocht van 25 km uitgezet die van Gemert via Aarle-Rixtel, Stiphout en Nuenen naar het bevrijdingsmonument in Eindhoven gaat.

De route komt langs een aantal bevrijdingsmonumenten waar kan worden stilgestaan bij de mensen die tijdens de Tweede Wereldoorlog hun leven hebben gegeven voor de vrijheid waar we nu nog steeds van kunnen genieten. De route komt door verschillende natuurgebieden, en loopt voor een deel over onverharde wegen.

Sponsortocht

Als je wilt kun je er een sponsortocht van maken: Je doneert een bedrag voor Amnesty International of je vraagt mensen in je kennissenkring om je financieel te steunen. Op onze actiepagina helpen we je daar bij. Het geld wordt gebruikt voor ondersteuning van mensenrechtenactivisten wereldwijd. We denken in het bijzonder aan Yulia Tsvetkova, die straf heeft gekregen omdat zij opkomt voor de rechten van vrouwen en LHBTI'ers in Rusland. Onder andere Amnestygroep Eindhoven zet zich in voor deze moedige jonge vrouw.

De uitgebreide routebeschrijving is hier te bekijken en te downloaden. De route is ook als GPS tocht beschikbaar.

We hopen dat deze route je enthousiast maakt om voor Amnesty in actie te komen.

En natuurlijk hopen we dat we volgend jaar in de nacht van 4 op 5 mei weer in Vrijheid bij elkaar mogen komen om samen van Vught naar Eindhoven te lopen.

Op de foto het oorlogsmonument "Oorlog en Vrede" in Aarle-Rixtel